Limited-Slip & Break-in addative

Art.nr. 60010

Limited-Slip eller Positraction-enheter använder plattor eller lameller för att ge tillräcklig lock-up till differentialen. Hala oljor behövs för att motverka uppkomsten av missljud, men för hala oljor leder till okontrollerat hjulspinn som ger minskad dragkraft.

För perfekta dragkraftsegenskaper rekommenderar vi Red Line 75W90NS och tillsätt detta additiv tills missljudet försvinner. Uppfyller villkoren för de flesta tillverkare bl a GM 1052358, Ford M2C118-A, M2C196-A, 19B546-MA, Chrysler 4318060.

Friction-Modifier/break-In Additive kan även användas vid inkörning av nya differentaler. Tillsatsen minskar friktionen avsevärt under inkörningen. Utan tillsatsen så kommer temperaturutvecklingen mellan två kuggflanker i kontakt att förstöra ythärdningen på kuggarna. Detta leder till ökat slitage på kuggarna. Denna produkt minskar temperaturen under inkörning med så mycket som 28˚C. Denna produkt är blandbar med andra mineral- och syntetoljor.

OBS! Vid tillsättning rekommenderas att man tillsätter ca 1% av oljevolymen. Provkör därefter fordonet och styr med fullt rattutslag för att testa lock-up funktionen. Om lamelldifferentialen fortfarande låser upp för tidigt så ska man tillsätta mer Friction Modifier / Break-In Additive.

Red Line Gear Oils innehåller redan denna tillsats utom 75W90NS och 75W140NS (NS = Non-Slip).

Fördelar

  • Ger exaktare lock-up egenskaper för lamelldiff & positraction
  • Minskar missljud i differentialer utrustade med lamelldiff eller positraction
  • Uppfyller alla specifikationer
  • Minskar friktionen och sänker temperaturen vid inkörning
  • Ökar livslängden på differentialen efter inkörning.